Känslan för personliga detaljer får WOS att växa


Skrivet av: Beata Holmgren

När WOS accessoarer öppnade sin första butik 2012, hade de som affärsidé att skapa en oas för uttryck av personlighet genom unika detaljer. Det blev ett lyckat koncept, som lockat designintresserade i alla åldrar. I maj öppnar de sin tredje butik på Gamla Brogatan i Stockholm. 

 – Vi har verkligen blivit bäst på accessoarer! Butikskedjorna – släng er i väggen!, säger Jenny Widing, ena halvan av grundarduon. 


Hur fick ni idén och varför startade ni WOS? 

–  Jag och Ulrika ville starta något tillsammans, men visste inte riktigt vad vi skulle rikta in oss på. I början var vi inne på ett café, men kände att lokalen var avgörande. Efter en lång tids kämpande och tjatande lyckades vi få lokalen på Hornsgatan. Först då kunde vi riktigt spinna vidare och hitta en nisch som kändes konkurrenskraftig i området. Det fanns för många klädbutiker, så det gick bort. Både Ulrika och jag har en bakgrund inom modebranschen och har specialiserat oss på styling, så vi kände en avsaknad av spännande accessoarer. När vi bollade den tanken, kändes valet självklart.

Vad tror du har varit nyckeln till er stora framgång?

– Att vi är så pass nischade. Vi bestämde oss för accessoar-grejen och fokuserade stenhårt på det. Jag är så jävla glad för det!  Vi har verkligen blivit bäst på accessoarer! Butikskedjorna – släng er i väggen! Folk har förstått att det är vi som samlat de verkliga skatterna.

Berätta mer om er nisch!

– Vi vill skapa en oas för personliga uttryck, där kunderna kan komma in och skapa. Att dra på sig en klänning är fint i sig, men det är valet av smycken och accessoarer som berättar något unikt om vilka vi är som människor. Lekfulla, modiga, extravaganta eller klassiska – det är de toppande detaljerna som ger karaktär och berättar något om vår personlighet.

 

WOS accessoarer.

 

Hur tog ni er fram i modedjungeln, det måste ha varit svårt som nykomlingar? 

– I början hade både jag och Ulrika extrajobb vid sidan av. Jag jobbade på en förskola på förmiddagarna och bytte av Ulrika i butiken på eftermiddagarna. Vi blev ofta kvar med jobb efter stängning och inte sällan handlade det om 12-timmarsdagar. Det tog över ett år innan vi kunde satsa på enbart butiken och ytterligare några år innan vi kunde ta ut lön och anställa ny personal.

Vilka råd skulle du ge andra som vill starta eget? 

– När man startar eget så har många visioner om att man ska släppa allt annat och gå ”all in”. Så fungerar inte verkligheten i de flesta fall. Oftast krävs det att man gör annat vid sidan av, under minst ett år, för att överleva. Efter en tid känner man av tendenserna, om det går åt rätt håll, då kan man släppa lite på tryggheten. Se det som en hobby du driver vid sidan av och tyck om det du gör. De tog minst tre slitår innan vi kunde luta oss tillbaka, anställa och ta ut lön för det vi byggt upp.

Hur väljer ni designers? 

– Vi är väldigt selektiva med vilka vi tar in. Dels måste de sälja, men utöver det måste deras design vara unik och gärna sticka ut, skilja sig från utbudet vi redan har. De ska ha en prägel som talar för märket, som gör att kunder känner igen designen i mängden. Vi vill slå ett slag för de unga och oetablerade talangerna.

WOS accessoarer.

Vem är den ”typiska” stammisen?

– Beviset på att vi lyckats i skapandet av oasen för personligt uttryck är att vi har så olika kunder, i härligt mixade åldrar. Från modemedvetna 23-åringar till propra damer och edgy 60-plussare. Utöver en mer konstnärligt expressiv design, har vi många ”klassiker” både bland våra smycken och accessoarerna som gör att sortimentet passar alla.

Vilka kända namn har burit era smycken? 

– Det är en salig blandning. Från Jenny Wilson, Titiyo  och Veronika Maggio till Ola Salo – han är en av våra trogna kunder. I en video för Snoop Dogg stylade de med saker från vår butik, vilket är galet kul!

Hur ser ni på hållbart mode? Räknar ni in er som ett företag med hållbara produkter? 

– Tanken med våra smycken och accessoarer är att de ska vara av god kvalité, att våra kunder ska kunna hitta unika ”pärlor”, men också tidlösa klassiker,  som dels håller länge, men också känns ”för evigt”. Det är inget slit och släng, utan vi inspireras av bra materialval och visionen är att våra designers ska bli favoriter som kunderna vårdar på ett annat sätt än det kedjorna massproducerar.

Ni öppnar bland annat en ny butik, vad står på schemat härnäst?

– I maj öppnar vi en ny butik på Gamla Brogatan i Stockholm, i en suverän lokal, vilket känns jättespännande. Efter det ska vi medverka på CIFF-mässan i Köpenhamn. Det har varit en lång tid av storsatsningar, så framöver tänker vi bara casha in! Haha.